Pages

TipS Elak Rasa Kecewa Berlarutan

Assalamualaikum

Mesti ada antara korang ni pernah kecewa. Tapi kecewa tu benda wajib berlaku dalam hidup tak kira kita izinkannya atau tidak. TERPAKSA...kita sememangnya terpaksa mengizinkannya walaupun pahit untuk kita telan dan menghadapinya. Budu tiga kali tak jadi kawin, putus tunang sekali...kalau kecewa dalam cinta..huh! tak payah cerita. Kalau ikut rasa sakit hati, taknak
kawin pun ada. HUHU. Okey. ni budu bagi tip simple la yang budu sendiri pernah buat untuk elak kekecewaan berpanjangan.

1. Tarik Nafas & Relexkan Diri(Tidur)
Kadang kala bila kita kecewa terutamanya baru beberapa minit putus cinta atau bercerai dan sebagainya. Ambil ruang dan peluang untuk tarik nafas dan set dalam minda "Aku mesti cool". Kalau tak juga berjaya saya suggest-kan korang tidur je lah. Itu benda paling senang nak buat. Kenapa budu suruh korang tidur??? Sebab...bila korang kecewa, korang akan sedih. Bila korang sedih, korang akan menangis. Bila korang menangis automatik kepala pening sebab banyak sangat berfikir. Mungkin berkali-kali korang tanya diri sendiri, tapi jawapan tak ada. Masa tu korang tengah serabut so cara terbaik itu ialah, tidur! Kalau korang fikir sampai pecah kepala pun, benda tetap dah jadi.

2.Belajar Untuk Menerima Hakikat
Tak kisahlah sesuatu kekecewaan tu atas kesilapan korang atau orang lain, Korang perlu belajar terima hakikat. Dengan cara itu, korang akan rasa lega. Anggap apa yang terjadi sudah ketentuan Yang Maha Esa. Kalau putus cinta, anggap si dia bukan jodoh korang.

3.Memaafkan & Meminta Maaf
Tradisi meminta maaf ni sejak azali lagi kita dididik begitu. Memaafkan orang lain akan buat kita 'free' dan terbebas dari perasaan yang kurang enak. Korang mesti pernah dengar atau terbaca di mana-mana 'sebelum tidur, maafkan orang-orang yang pernah menyakiti anda'. Itu terapi paling bagus. Anggap sahajalah setiap manusia ni tak sempurna, kita pun ada silap sendiri.

4.Bersyukur
Atas apa yang terjadi ada hikmah disebaliknya. Sesuatu masalah dan kekecewaan berlaku itu adalah 'peringatan' dariNYA agar kita tidak leka dan lekas tersedar dari kesilapan. Maka kita haruslah bersyukur walau dalam apa jua keadaan. Tak payah just ucapkan 'ALHAMDULILLAH'.

3.Jalani Hidup Tanpa Sikap PHD(Perasaan Hasrad Dengki)
Bebaskan perasaan kita dari sikap PDH atau dendam. Kalau kita berdendam apa kita dapat? Kita hanya dapat rasa sakit hati, benci, menyampah, meluat & sebagainya. Orang yang korang benci hidup senang lenang, aman bahagia. Korang? Menderita dengan rasa sendiri. Perasaan sakit hati atau PHD boleh diketogerikan sebagai penyakit JIWA cuma tak serius je(jangan risau korang takkan masuk TANJUNG RAMBUTAN). Jadi belajarlah melepaskan segala kepahitan dan kekecewaan yang anda lalui.


p/s: sahabat budu pernah berkata "Awak tarik nafas dalam-dalam dan awak hembuskan sekuatnya bersama masalah yang bersarang di hati dan dikepala awak. barulah awak akan rasa tenang, senang & bersemangat. Anggap awak sudah mencampakkan masalah itu sejauh mungkin, dimana awak takkan mengingatinya lagi". Kawan budu yang lain ada juga berkata "Tiap manusia semuanya ada masalah. Kalau difikirkan buat sakit kepala & hati je. Lebih baik kita 'layan' je masalah yang datang dan anggap ia bagai sebuah angin lalu".

6 comments:

  1. Waa'laikumussalam... bukan manusia namanya kalo x pernah rasa kecewa, kan? :D

    ReplyDelete
  2. thank for sharing... semua manusia akan ada masalah..pandai-pandailah diri sendiri nak hadapi masalah tu..yang penting jangan lupa Allah and mohon darinya diberi ketenangan and kuat hadapi dugaan tu..

    ReplyDelete
  3. Betol3~
    yang paliiiiiiing penting redhala kan...
    sebab org yg redha adalah org paling happy dan kaya di dunia ^^

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum BB....semoga dipermudahkan semuanya...inshaAllah...:)

    ReplyDelete

COPYRIGHT@Hak Milik Kekal