Pages

2nd Days Di Jepun (#1)


Hari kedua, saya merancang untuk ke Gion. Pertama kali sampai di Gion, rasa terpukau dengan suasananya. Angin sejuk dipanas terik tu memang feeling habis. Saya nampak dari pesawat sungai bersebelahan gereja dan tak jangka sampai situ. Apa lagi, keluarkan handphone terus snap apa yang patut. Selebihnya mestilah ambil gambar sendiri dulu. Kesian pula dekat rakan saya yang terpaksa jadi jurukamera. Masa tiba di Kawaramachi Stn ,saya terpaksa berhenti di taman di tepi jalan disebabkan kaki saya melecet, biasalah kasut baru. Rasanya saya dah ambil satu size besar dari size kasut saya biasa pakai tapi still sakit juga. Masa tengah take five tu...
dapat lihat beberapa pegawai polis berkeliaran kat situ dan ada lelaki berdiri di sebelah saya berpakaian biasa, nak kata selekeh pun tak dan nak kata kemas pun tak juga, tapi bila seorang anggota polis mendekati dia, baru saya tahu dia rupanya undercover. Tak pernah saya nampak polis ramai macam tu di satu tempat. Bila diorang dok perhatikan saya yang duduk di kerusi lama-lama, tak selesa pula dibuatnya. Terus saya beredar menyusuri jalan tanpa arah tuju sebenarnya. Tapi bila nampak cikaro berpakaian kimono, mereka mungkin dari kuil terdekat. Sebelum sampai kuil tu dapat cuci mata tengok cenderahati dan kraftangan masyarakat setempat dan ais cream green tea nampaknya terkenal di sana sampai pelancong sanggup beratur panjang. Tapi saya tak lah beli sebab tak tahu halal ke idok.




 Untuk ke Yasaka Shrine kena berjalan lebih kurang 20 minit dari  Kawaramachi S.t.n. Mata ni nak perhati macam-macam terutama CCTV yang berada di bumbung bangunan menghala ke jalan utama. Kagum kejap dengan sistem keselamatannya. So jangan pelik kalau polis perhatikan kau macam pencuri. Haha... Saya pernah test letak handbag tepi jalan masa duduk pasangkan hand plus pada jari kaki melecet, memang tak ada orang nak rembat. Ala kalau dirembat pun bukan ada apa-apa, beg duit, pasport semua dalam kocek baju. Satu lagi yang menarik adalah kenderaan pembancuh simen. Kalau kat Malaysia, kita nampak size besar adalah normal bagi industri pembinaan di sini tapi kat sana lori pembancuh simen tu hanya sebesar lori pagar. Begitu juga dengan bacho,korang panggil apa ek? jentera yang korek lubang tu... kat sana kecil je tau macam mesin basuh pun ada haha... Boleh kata semua bersaiz compax. Kereta diorang alahai semua comel-comel. Lori kontena pun size sederhana. Payah nak nampak yang besar macam kat sini.








4 comments:

COPYRIGHT@Hak Milik Kekal