Pages

2nd Days Di Jepun (#2)

Tempat ke 3 yang saya pergi ni bukan pada hari ke-3 tapi sebelah petang pada hari ke 2. Masa tu dah nak dekat pukul 4 petang. Korang fahamlah kat sana pukul 5 petang tu dah gelap macam nak maghrib dah. Jadi, saya bercadang tempat yang tak sempat pergi hari itu diteruskan pada keesokan hari. Fushimi Inari Shrine adalah antara tempat paling femes dan saya jumpa ramai pelancong dari Malaysia, kebanyakan student dan muda belia remaja lagi. Retis
kau dik muda-muda dah berjalan jauh-jauh. Say Hi! okey pada yang jumpa saya disana. Hihihi... 15 minit juga saya berjalan dari Fushimi Inari Stn. Sebelum sampai ke Fushimi Inari Shrine terdapat banyak kedai kiri dan kanan jalan, ada juga penjaja yang menjual makanan ala pasar malam camtu.


Besarnya aiskrim...
 Serius, agak segan juga saya bila jumpa dengan rakyat Malaysia kat sana. Tapi sebab dari negara yang sama just senyum je la. Ada tu terserempak dengan sekumpulan orang Malaysia, selamber je saya bagi 'salam' ... bawa perangai kampung datang negara orang. Ah! Lantaklah...bagi salam tu kan doa, peduli apa orang nak cakap tapi yang tak boleh blah ada yang tetiba cakap bahasa inggeris dengan kita, padahal boleh je cakap bahasa melayu. Ada juga. Apapun bersangka baik sudah. Yang paling saya cuak bila nampak tangga banyak-banyak tu. Alahai...malasnya. Saya ni dah la sakit kaki, nak pula kena panjat tangga tinggi.







 Saya ni tak kira dekat Malaysia ke, dekat negara orang ke memang suka ambil gambar gila-gila. Kadang-kadang ada pelancong yang ketawa tengok gelagat saya. Segan tu ada tapi tepis tepi jap. Hal yang paling saya segan  nak buat kat sana adalah selfie. Sumpah malu... bila orang sana asyik selfie, saya pula yang melopong haha...bila nak angkat phone selfie...semua pandang. Haha terus tak jadi. Kalau korang dapat pergi sana, jangan skip untuk datang Fushimi Inari Shrine. Ohsem giler kalau ambil gambar. Nak lagi rare kawinlah dengan jurukamera jimat kos hahaha... Tiang banyak-banyak warna oren  yang penuh dengan tulisan jepun tu cantik sangat, tambah pula dengan patung kucing macam zaman firaun dah saya tengok. Jam dah pukul 6 petang, so saya terpaksa gerak balik...lagipun rakan saya belum solat maghrib. Tambah pula bilik air kat hotel tu hanya boleh guna sampai 9 malam je.














No comments:

Post a Comment

COPYRIGHT@Hak Milik Kekal