Pages

4th Days Di Jepun

 Kali ni saya ke area Nara pula so ni bermakna area Kyoto dah habis tawaf. Tempat yang saya pergi di Kyoto dan sepanjang trip ni adalah tempat yang tak berbayar tau, maknanya free dan dibuka kepada umum. Kalau masuk pun sekadar tengok dan ambik gambar...baik tak payah bakar duit. Keluar saja dari Kintetsu Stn tetiba  nampak rusa tengah jalan. Biar betul rusa....jinak pula tu. Patutlah jinak rupanya dia memang sengaja lepaskan
haiwan tu berkeliaran dan makanan a.k.a snek untuk si rusa boleh dapat dengan harga 100yen yang dijual di sepanjang taman. 10 minit dari Kintetsu Stn akan jumpa bangunan Kofukuji Temple dan ada menara berbayar bagi siapa yang nak tengok pemandangan dari atas. Tapi langkah saya terus ke Nara National Museum. Disini antara tempat pilihan pelancong juga sebab cuacanya yang sejuk dan padang rumput yang terdapat beratus ekor rusa jinak. Jinak tak jinak sangat, buat datang gila maut kau disondolnya. Banyak arca unik, tasik dan tempat bersejarah. Saya terpegun dengan pokok yang bewarna tu, walaupun pokok getah pun berubah colour tapi tak seteruja tengok pokok blossom tree.

Kintetsu Stn




Depan sikit akan ada Kofukuji Temple yang tersergam indah. Cantik dan unik. Unik bagi saya yang tak pernah tengok...tengok gambar je. Kali ni kau nak peluk cium pun boleh, depan mata.



Dibelakang Kofukuji Temple ada Nara National Park, kena berjalan sikitlah. Kaki saya masa ni dah teruk sangat, so berjalan ada banyak berhenti dah macam kereta api transit pulak. Kau apa tau! Saya berjalan tanpa henti 4 hari berturut-turut, waktu tidur je saya tak berjalan. Keluar pagi balik malam, badan ni rasa semacam dah. Waktu ni suhu dekat 17c memang sejuk. Semalam masa ke Arashiyama saya pakai jeket tuptup cuaca panas 29c, hari ni pakai nipis...sejuk pula. Kurang asam betul.

Bila sampai dekat National Park of Nara ni , feeling nak baring je tapi taik rusa bersepah. Berdiri je lah. Haha.. Waktu ni matahari dah nak jatuh,pukul 5 petang. Dekat Jepun maghrib lebih kurang pukul 5 lebih. Tak lama pun saya lepak kat Deer's Park ni...tapi paling kecewa bila saya tak dapat nak cuba dan pakai baju kimono tu sebab sewa saja baju tu dekat 3000 yen. Mak aih! Baik aku buat beli roti, kenyang perut. Yang best duduk tepi tasik sambil perhatikan sekeliling dan minum hot chocolate yang saya bawa dari bilik. Termos tu memang bawa dari Malaysia, if kau simpan dalam peti ais pun air tu still panas tapi tak panas sangat macam baru lepas didih. Bayangkan cuaca sejuk tu minum air panas, perghhhh memang kena la. Macam makan ubi kayu masa musim hujan. Time ni otak mula teringat ikan bakar cicah budu atau air asam. Cis! buat main betullah...




4 comments:

COPYRIGHT@Hak Milik Kekal