Pages

Kelebihan Membawa Botol Air


Bagi orang yang nak mulakan diet, minum botol air ke mana sahaja wajib buat rutin. Sifat macam ni sudah banyak diamalkan oleh kaum lain khas Cina. Dari golongan muda sampailah ke tua, diorang keluar ke mana-mana pasti akan membawa botol udara. Jangan bawa botol je, air tu kena adalah.

MyDay To Be Alone


Assalamualaikum

Hari ni berjalan seorang sahaja. Syafikah pula dia ke Cheras, katanya ada program minggu ni dengan kawan beliau. Asalnya saya nak balik kampung pagi ni sebab banyak barang nak settle lagipun Abah takkan pindah ke rumah baru kalau saya tak ada. Aish, susahkan kalau bapa

Bila Member Lupa Kau Sebab...




Selalu HP aku ada je mesej tetiba senyap sejak dari beberapa minggu lepas. Aku fikir, ah... dah jumpa bf baru atau kawan baru la tu. Ah ada je kawan, sembang macam tak ada kawan. Bila dah ada kawan baru ,kawan lama dilupakan. Nasib aku adalah aku,

Life Without Media Social?


Dari balik kampung hari tu, saya asyik berfikir tentang orang-orang yang saya kenal sebelum ini. Baik jahat ia sudah memang sifat kita. Tidak ada yang sempurna. Mungkin kita yang banyak buat kesilapan sehingga ALLAH menarik mereka dari kehidupan kita dan yang PASTI , Dia akan menggantikannya dengan yang LEBIH BAIK dan LEBIH LAYAK untuk kita.

Ambil Angin, Terapi Diri

Assalamualaikum.

Dah makan tengahari ke? Saya baru singgah Paparich untuk makan tengah hari. Hari ni rasa kurang sihat, lepas makan terus rasa nak muntah. Masalah masalah saya jika cobaan nak puasa, memanjang gagal. Pukul 11 ​​tadi, saya fikir nak IKEA lagi tapi rasanya tak penting sangat. Jadi terus memandu ke PD. Tempat biasa melepak. Kali ini hati saya terpanggil untuk datang ke mari, mencari

Kehidupan 7 Tahun sebelumnya

Wah! Untunglah Budu dah beli rumah pada usia muda. Muda? Tak muda sangat pun. Memiliki rumah sendiri bukan satu yang mudah dan bukan mengambil masa yang singkat melainkan anda kaya atau anak jutawan. 

Sesi Mengemas Barang


Assalamualaikum,
Apa khabar semua? Saya doakan semua baik-baik hendaknya.Alhamdulillah... kesihatan saya okey sahaja, demam selalu ON dan OFF, adakalanya hanya demam pada waktu malam dan pagi, bila ke tengahari tu, demam dah elok sikit. Syukur kehadrat Ilahi juga kerana

Memancing Lagi



Assalamualaikum.

Maaf, dah lama tak menulis blog. Mood lari and i have alot works to do. Petang tadi saya terkejar kejar pergi cari umpun untuk memancing. Alhamdulillah dapatlah dua ekor ikan senangin and

Berkawan tapi 'TAK LEKAT'

Memang sifat perempuan kan suka mengadu masalah pasal kawan perempuan yang begitu, yang begini. Ada sahaja yang tak kena. Dia tanya dalam banyak kawan you, semua tak lekat. WHY?

Kerana 'KARMA'

Hari ini saya jadi teruja menonton cerita 'KARMA' di Youtube. Rancangan daripada Indonesia ini membongkar kisah-kisah mistik, ilmu ghaib, pendamping dan sebagainya. Saya bukanlah seorang yang kuat semangat tetapi saya cuba menonton untuk melihat pengalaman orang lain yang mempunyai masalah mistik. Adakala saya

Projek Rumah Enjin Air

Alhamdulillah. Abah sudi bantu buat tapak rumah untuk enjin air. Itupun maybe ayah la kot yang pujuk. Di kelantan masih ada yang pakai air telaga@air bawah tanah ni. Super jimat dan mengurangkan kos tetapi

Deco Rumah Baru

Balik cuti raya, saya langsung tak pergi beraya, kecuali rumah parents. Banyak masa di habiskan dengan settle hal rumah baru.  Semalam, dua kali Budu terjah G-Orange, Tunjung. Mula-mula, kami beli dapur and lampu chandelier untuk ruang tamu. Kali ke dua

Dugaan #1

Sedih belum hilang, air mata pun belum kering. EGO...itulah punca kita payah nak mengaku salah kita. Kita masih nak cakap yang kita mulia dan benar. Itu tak kisahlah. Hak masing-masing tetapi apabila melibatkan orang lain, jangan bawa ego kau ke sana ke mari untuk menampakkan kau bagus segala macam.

Dilema 'BERPASANGAN'

Selepas beberapa tahun tetiba kawan baik masa sekolah whatapp aku. Mulanya, aku fikir memang taknak layan ( jahatkan aku). Lepas tu dia hantar beberapa keping gambar ...

Jangan Percaya pada JIN

Gambar hiasan
Semalam, Kak Ngah ada datang ke rumah, kitorang borak pasal saudara mara, sihir dan bermacam topik. Dah macam sesi meluahkan perasaan pula. Rupanya apa yang saya alami waktu ketika kali pertama masuk dalam keluarga orang, Kak Ngah pun

Melawat Abah Di Malam Hari

Memori raya ketika berumur 5 tahun

Alhamdulillah baru lepas melawat abah dekat rumah dia di Tumpat. Terpaksa pergi sebelah malam sebab keadaan jalan utama di bandar Kota Bharu jem teruk sehingga petang tadi. Kalau keluar rumah dalam pukul 8.30 malam, kenderaan beransur kurang

Perbalahan dalam Keluarga


Bukan dalam keluarga orang lain, dalam keluarga I pun sama, perbalahan sering terjadi. Lagikan laki bini bole bersabit. Ye dak?. Adik beradik tak bertegur sapa, saudara mara bermasam muka, bergaduh, berdendam kerana kisah lama. Adakala kita yang menjadi anak menantu ni jadi tersepit disebabkan pergaduhan mertua dan adik beradiknya. Tak dilayan...makbapak saudara kita. Kalau dilayan...dimarahi pula. Akhirnya ambil sikap berdiam diri sahaja.

Aktiviti Pertama di Kampung

Assalamualaikum

Dah sampai ke kampung ke? Alhamdulillah. Esok raya kan? kemain seronok la kome ye. Semalam saya mulakan perjalanan ke Kelantan jam 6.30 petang dan sampai di Kelantan jam 5.00 pagi. Berbuka dan bersahur di dalam perjalanan, memang mencabar. 

Lukisan Jimat Kos, Hasilkan Sendiri

By Me

Saya ada survey beberapa IG yang menjual potret atau lukisan tetapi harganya sangat mahal dan memang kenalah dengan mutu lukisan tu. Jadi saya fikir, kenapa saya tak guna je bakat saya yang ada. Eh! zaman sekolah dulu i terer la melukis... 

Happy Birthday Adik Ain


Alhamdulillah

26 June 2018, genaplah usia anak dara Mymom 15 tahun. Last month ada pergi melawat dia kat kampung, dia peluk dan menangis, dua tahun tak jumpa Achik dia. Sedih bebenor.

"Jasa KAU pada MEMBER?"

Pada mulanya berbalah pasal kes duit raya yang Mok bagi saya tahun lepas RM3 dalam sampul tetapi saya diamkan dan terima pemberian itu. Kita minta duit raya dan dia memberi. Itu sudah selesai bahagian dia dalam menunaikan janji. Kemudian, dia tanya saya balik " Saya bagi jugalah. Awak bagi apa pada saya?"

Hitam Legam

HITAM LEGAM SI HITAM MANIS...

Bahana bila terlalu kerap berjemur, kulit jadi gelap, kelabu asap bagai. Bukan itu sahaja jerawat mula tumbuh menghiasi wajah yang tak berapa lawa ni. Ukh... sadis.

Memancing di Laut

LAUT...

Bukan tempat untuk bermain tetapi kalau niat untuk mencari rezeki, Insya-Allah dipermudahkan urusan. Budu ni saja tanya member, boleh tak dia bawa Budu pergi memancing tengah laut sebab dah lama tak pergi. Last pergi 2015. Kebetulan bapak dia ada bot, jadi bolehlah tumpang sekaki, Dia pun cakap OKEY je.

I'm Back

I'M BACK

Sejak Budu sambung belajar ni, memang langsung tak ada masa nak hadap blog. Nak bermesra dengan blogger lain pun tak menyempat. Nak join contest ke apa, lagi lah. Apapun, Alhamdulillah... kehidupan Budu makin hari makin baik berbanding dulu. Kadang, Budu macam fikir juga...kita ni sebenarnya boleh je hidup aman damai asalkan
COPYRIGHT@Hak Milik Kekal